Werken met ervaringskennis in de buurtteams: ‘We zijn toe aan een volgende stap’

Sinds de start van de buurtteams op 1 april 2021 is ingezet op het werken met ervaringskennis. De buurtteams geven ondersteuning dichtbij de leefwereld van de Amsterdammer. Ervaringsdeskundigen zijn hierin een belangrijke schakel. Hoe gaat dit en wat is ervoor nodig? Een gesprek hierover met Aminah Dilmohamed (Projectleider Aanmeldteam Buurtteam Amsterdam Nieuw-West) en Mirte Bunte (Kwartiermaker Ervaringsdeskundigheid).

Van bancaire sector naar buurtteam

Aminah: “Na mijn scheiding vier jaar geleden trok ik met de kinderen bij mijn moeder in. Ik ging meer uren werken en we kregen in 2020 een vrije sector woning. Na de verhuizing kreeg ik een burn-out, vanuit dat punt ben ik mezelf gaan herpakken. In 2022 ben ik als ZZP’er gaan werken. Helaas verloor ik datzelfde jaar mijn baan en toen begonnen de problemen. De financiële problemen stapelden zich op. Mijn buffer was op, ik kon de huur niet meer betalen en ik dacht dat ik met mijn inkomen geen recht op hulp had. Toen werd ik benaderd door Vroeg Eropaf. Dat was een keerpunt voor mij. Het bleek dat ik wel recht had op toeslagen. Hierdoor kon ik weer rekeningen betalen. Ik kreeg ook een bijdrage voor de verjaardag van mijn zoon. Dat was geweldig, ik kon wel huilen.”

“Door mijn persoonlijke ontwikkeling haalde ik geen voldoening meer uit het werk bij de bank. Er kwam een vacature voorbij bij Buurtteam Amsterdam Nieuw-West en ik ging solliciteren. Ik werd aangenomen als projectleider Aanmeldteam en werk hier sinds april 2023. Mijn ervaring bij de bank gaf hierbij de doorslag: ik ben een specialist op klantonderzoek en ga me nu richten op de klantreis van de bewoners die hulp zoeken. Dat is een enorme eer. Ik ben zelf geholpen door het buurtteam en mag nu op mijn beurt Amsterdammers helpen. Daar ben ik heel trots op.”

Ervaringskennis in de buurtteams

Mirte: “Onder andere in het programma ‘Van Overleven Naar Leven’ was het werken vanuit ervaringsdeskundigheid succesvol. Daarom is er gekozen om ervaringsdeskundigheid ook in te zetten in de buurtteams van Amsterdam. Ervaringsdeskundige buurtteammedewerkers zijn vertegenwoordigers van de leefwereld. Zij brengen steeds het perspectief van de Amsterdammers onder de aandacht.”

“We zetten ervaringsdeskundigheid in op twee manieren: ten eerste werkt elk buurtteam met minimaal één ervaringsdeskundige buurtteammedewerker. Daarnaast zoeken we manieren om de ervaringskennis van buurtteammedewerkers om te zetten in werkprocessen en beleid. Hierin staan we ook open voor de verhalen die niet persé gekoppeld zijn aan hun specifieke werkzaamheden. Zoals de ervaring van Aminah in haar rol als projectleider.”

Persoonlijke ervaringen

Aminah: “Toen het zo slecht met mij ging kreeg ik een contactpersoon. Ik kon als ik hulp nodig had een nummer bellen en zou binnen 48 uur teruggebeld worden. Dan werd ik gebeld terwijl ik op het schoolplein stond, of in een sollicitatiegesprek. Dat was niet handig. Ik wil ervoor zorgen dat we dit anders gaan doen. Ook werd ik vaak benaderd door drie verschillende medewerkers. Zij konden bijvoorbeeld niet in het dossier zien dat ik al een intake had gehad. Ik begrijp dat we rekening moeten houden met privacy, maar wil toch een manier vinden om beter informatie met elkaar uit te wisselen.”

“Iets anders is dat ik helemaal niet wist dat ik geholpen kon worden. Ik dacht dat ik nergens recht op had door de hoogte van mijn inkomen. Wij hadden bijvoorbeeld geen stadspas. Maar de hele klas van mijn dochter had dit wel. Toen er pianoles als naschoolse activiteit werd aangeboden gingen alle kinderen daarheen met hun stadspas. Mijn dochter kon niet, de activiteit was te duur voor mij. Zij werd toen gepest met ‘jouw moeder is te rijk’. Als ik dit had geweten, was het anders gegaan.”

Beeld: Van Overleven Naar Leven

Het anders inrichten

Mirte: “Veel mensen denken dat ze niet geholpen kunnen worden. Dit komt ook door de kloof die er ontstaan is. Wij hebben het vaak over de doelgroep, de kwetsbaren. Het is altijd ‘de ander’. Maar wat Aminah overkomen is kan iedereen overkomen. En zo moeten we ook meer gaan denken: Hoe zou je willen dat het voor jou geregeld is?”

“Het is duidelijk dat het toepassen van ervaringskennis in de benadering een meerwaarde heeft. Nu moeten we dit echt onderdeel van de organisatie maken. Dat vraagt iets van alle medewerkers. Ruimte maken voor het verhaal, de relatie voorop. Door bijvoorbeeld te werken vanuit professionele vriendschap. Mensen die werken vanuit ervaring vormen de oren en ogen voor een organisatie in verandering. Als zij zich niet welkom voelen om hun verhaal te delen, is dat een graadmeter voor wat Amsterdammers kunnen ervaren.”

De kloof dichten

Aminah: “Mijn eigen ervaring is de drijfveer om mijn werk tot een succes te maken. Soms is het zoeken, naar mijn rol en plek binnen de organisatie. Ik schaam me niet voor mijn verhaal, het inspireert me zelf ook nog steeds. Ik ben niet alleen geholpen, maar ik ben ook sterker geworden door mezelf te ontdekken.”

Mirte: “We zijn toe aan een volgende stap. Met ervaringsdeskundigheid halen we iets binnen wat beweging veroorzaakt in je organisatie. Dat gaat gepaard met onzekerheden. We kunnen dat niet dichttimmeren met regels en plannen. Daar is een nieuwe dynamiek in het werk voor nodig, nieuwe cultuurwaarden. Zorg dat er veiligheid en vertrouwen is om de dialoog hierover aan te gaan met elkaar. Deze kloof dichten, dat doen we met elkaar.”

Ga naar de inhoud